tiistai 21. kesäkuuta 2011

Arkistomateriaalin käytön säännöt - ja se visa

Sodankylä-sarja

Keskiviikko toi eräitä muutoksia alkuperäisiin suunnitelmiimme. Ensinnäkin kaksi telttalaisista muutti kylmän ja pääasiassa unettoman yön jälkeen koululle; toinen muuttajista vaihtoi samalla statuksensa siviilistä talkoolaiseksi. Tiettävästi muutama muukin sai pestin paikan päällä, sillä tämänvuotinen Sodis kärsi kymmenistä peruutuksista talkoovahvistuksessaan. Jos muisti ei petä (iso JOS), näihin pikapestattuihin kuului myös eräs MonroeCupin vakiojoukkueen Iguanan jäsen, joka löysi itsensä kuskaamasta ruokaa koululle. Peruutusten iso määrä ei kylläkään missään vaiheessa näkynyt festarijärjestelyissä.

Sodankylän elokuvajuhlien ohjelmisto hakee vertaistaan lajissaan. Allekirjoittanut näki alusta loppuun asti 13 elokuvaa eikä yksikään niistä ollut huono. Kahdesta uloskävelystä eilinen Tamburine, drum johtui sekä tekstityksen puutteesta että suht vaatimattomasta tasosta ja se toinen silkasta väsymyksestä. Esimerkiksi keskiviikon huipensi mm. Led Zeppelinin ja Frank Zappan kanssa töitä tehneen musiikkidokumentaristi Tony Palmerin kadonneeksi luultu Bird on a Wire, kuvaus Leonard Cohenin vuoden -72 kiertueesta. Näytöksen alustanut Palmer kertoi elokuvan monimutkaisesta, 39-vuotisesta odysseiasta, jonka lopputulemana elokuva oli koottu yli 3 000 säilyneestä filminpätkästä näköjään moitteettomaksi kokonaisuudeksi. Hieno teos näytti Cohenin uudessa ja intiimissä valossa esiintyvänä taiteilijana - ja käsittämättömänä naistenmiehenä. Kauniimman sukupuolen viehättävimmät edustajat suorastaan heittäytyivät hiljaista karismaa sädehtivän trubaduurin jalkojen juureen. Palmerin kamera viihtyi laulavan Cohenin kasvojen lähellä, usein sivuprofiilissa, antaen musiikille runsaasti tilaa.

Bird on a Wire oli kiinnostava harvojen virheittensäkin kautta. Niistä merkittävin liittyy arkistomateriaalin käytön etiikkaan. Elokuvaan sisältyy jakso, jossa Cohenin tuon ajan laulujen poliittista sisältöä kuvitettiin aikakauden uutismateriaalista tehdyllä kollaasilla. Koettelevissa kuvissa nähtiin kuvia sodissa hiiltyneistä ruumiista, napalmissa palavista ihmisistä sekä kuuluisa kuva aasialaisesta vangista, joka kävelee vangitsijoidensa keskellä, kun yksi heistä äkkiä ampuu häntä ohimoon, niin että veri vuotaa kuin hanasta. Tässä kohden Palmer hairahtuu huonoon elokuvantekoon. Elokuvantekijä ei voi tällä tavalla kuoleman hetken näyttäen latistaa ihmiselämää historioineen, muistoineen, kokemuksineen ja perhe- ja ystäväverkostoineen osaksi kollaasia. Palmer unohtaa tämän ihmisen olevan yksilö ja tekee hänestä heikon symbolin. Näin tuo lyhyt hetki, nuo muutamat välkkyvät kuvat eivät enää välity sinä tragediana, mitä ne ovat. Se tragedia vaatisi pysähtymään, mitä Palmer ei muista tehdä.

Keskiviikkoon mahtui myös unohtumaton Ison Teltan näytös, jossa Federico Fellinin Roma teki lähtemättömän vaikutuksen upeasti restauroituna kopiona. Muutamasta laajasta episodista koostuva fresko kulkee Roomassa toisen maailmansodan ja nykyhetken - eli vuoden 1972 - välillä seilaillen. Kaunis ja teknisesti ensiluokkainen elokuvateos on pätevä kommentti siitä, mitä modernisoitumisen edetessä menetetään, mutta myöntää täytyy, että jokin Fellinin pidäkkeettömän vitaalissa tyylissä ei oikein sovi ruuansulatukselleni ja jättää minut pikemminkin rannalle tarkkailijan asemaan kuin ottaa osaksi matkaseuruetta.

Keksiviikkona alkoi myös tässä jaarittelevan työsarka festivaaleilla. Viime vuoden uutuutena Sodankylässä esiteltiin Pieni Teltta. Tänä vuonna avattiin upouusi Festivaaliklubi entisen K-kaupan tyhjiksi jääneissä tiloissa. Monroen puolitoistavuotias leffavisa on herättänyt mainetta jo Pirkanmaan ulkopuolellakin, jopa siinä määrin, että Sodankylän elokuvajuhlat otti yhteyttä. Niinpä meikäläinen laati nimenomaan Sodankylää silmällä pitäen Maailman pohjoisimman leffavisan, joka toimi Festivaaliklubin päivittäisen ohjelman avaajana ke-la. Samalla toimin Kari Väänäsen lämppärinä, sillä hän seurasi visaani Kinobingolla. Ehdin osallistua Vänän bingoon kerran ja haluan jättää Sodikselle raportin, että jos se saa ensi vuonna jatkoa, voisi siitä ottaa sisäänpääsymaksun: Vänän Kinobingo on vähintään yhtä viihdyttävä kuin mikä hyvänsä leffa. Mitä omaan leffavisaani tulee, sai se ystävällistä palautetta, mutta lienee turvallista väittää, että ei se ainakaan keskiviikkona ja torstaina ihan toiminut. Valtavan kokoinen Klubi tuntui joskus vähäväkisenä todella tyhjältä. Mutta hyvässä hengessä eteenpäin, sano. Ja yrittämisen puutteesta en ota kritiikkiä vastaan, olihan mukana jopa videonäytteitä. Tässä lopuksi keskiviikon visarunko vastauksineen:

Maailman pohjoisin leffavisa/Sodankylä 2011

Keskiviikko

1. Kuka Sodankylän vieras on saanut oman nimikkokadun Sodankylästä?
- Samuel Fuller
2. Minkälaisia elokuvia ovat Sodankylässä esitetty The Bubble, Hitchcockin Täydellinen murha ja Vahakabinetti?
- 3D
3. Kuka tai mikä antaa vuosittain Matti Pellonpää -palkinnon?
- Saarijärven elokuvakerho
4. Mikä on ohjaaja Robert Guediguianin useimpien elokuvien kotikaupunki?
- Marseille
5. Mikä sairaus yhdistää elokuvia Punainen ympyrä, Rio Bravo ja The Lost Weekend?
- Alkoholismi
6. Kenestä kertoo Wim Wendersin dokumentaarinen Lightning Over Water?
- Nicholas Raystä
7.
Millä meriitillä Eva-Lisa Viljanen on kirjauttanut nimensä suomalaisen elokuvan historiaan?
- Hän oli 1. suomalainen naisohjaaja (Kalastusta Jäämerellä, -32)
8. Kenen ohjaajan ainoa pitkä näytelmäelokuva on Kreivi v:lta 1971 ja kuka esittää sen päähenkilöä? (2 pt.)
- Peter von Bagh; Pertti Ylermi Lindgren
9. Musaa: Esiintyjä ja mihin elokuvaan kappale liittyy? (2 pt.)
- Pepe Willberg; Grease
10. Musaa: Esittäjä, elokuva ja ohjaaja? (3 pt.)
– MM, Herrat pitävät vaaleaveriköistä, Howard Hawks
---
11. Kuka seuraavista ei ole ollut Festivaalin vieraana? A) Abbas Kiarostami B) Theo Angelopoulos C) Francis Ford Coppola D) Jonathan Demme
- B
12.
Mikä oli 1. Sodankylän elokuvajuhlilla esitetty Kaurismäen ohjaus?
- Calamari Union TAI Rosso
13. Mitkä palkinnot seuraavat elokuvat voittivat viime kuussa Cannesin elokuvajuhlilla?
A) Melancholia B) Drive C) Olipa kerran Anatoliassa (3 pt.)
- A) Paras naisnäyttelijä B) Paras ohjaus C) Grand Prix
14. Ketkä Teatterikorkean opiskelijat perustivat yhtyeen Johan Lewis & Korjaa Bois? (6 pt.)
- Kari Sorvali, Kari Väänänen, Arto af Hällström, Matti Pellonpää, Kalle Pursiainen, Harri Hyttinen
15. Minä päivänä aurinko on viimeksi laskenut Sodankylässä?
- 30.5.
16. Mikä oli Satyajit Rayn esikoiselokuva?
- Tien laulu/Pather Panchali, 1955
17. Mistä juontuu sana ”leffa” suomen kieleen?
- Ruots. ”levande bilder”
18. Ääninäyte: Elokuva, ohjaaja, miesnäyttelijä? (3 pt.)
- Villi sydän, David Lynch, Nicholas Cage
19. Video: Elokuva ja ohjaaja? (2 pt.)
- Sátántangó, Béla Tarr
20. Video: Elokuva ja pojan esittäjä? (2 pt.)

– Bagdadin varas, Sabu

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti