keskiviikko 22. kesäkuuta 2011

The League of Extraordinary Gentlemen

Sodankylä-sarja

Keskiyön auringon elokuvafestivaalin selkäranka on kaikkien 26 vuoden ajan ollut sarja aamukeskusteluja, legendaksi kasvanut instituutio, jossa festivaalijohtaja Peter von Bagh jututtaa parin tunnin ajan tapahtuman kansainvälisiä ja joskus kotimaisiakin päävieraita. Ottaen huomioon minkälaisena elokuvasivistyksen periferiana Suomi on sinnikkäästi pysynyt, nämä keskustelut ovat lähes anakronistinen anomalia, kuin vehreä keto jäisen tundran keskellä. Kitisenrannan koulun juhlasalissa kuultujen elokuvantekijöiden nimilista aiheuttaa kovanahkaisimmassakin cinefiilissä huimausta ja sydämentykytystä, vieraisiin kun lukeutuvat mm. Francis Ford Coppola, Claude Sautet, Milos Forman, Jacques Demy, Agnes Varda, Abbas Kiarostami, Dardennen veljekset, Emir Kusturica, Thelma Schoonmaker ynnä muita ynnä muita. On sekä täysin absurdia että heleän runollista, että näitä oman taiteensa mestareita on mahdollista kuulla Suomen rajojen sisäpuolella vain kaukaisessa Sodankylässä, tosiasia mikä ei ole jäänyt festivaalien järjestäjiltäkään kommentoimatta. Von Baghin viimeistä edellinen kirja Sodankylä, ikuisesti pohjautuu näiden aamukeskustelujen antiin samoin kuin hänen viimeisin, samanniminen ohjauksensa - joka, sivumennen sanoen, on kertakaikkisen loistava.

Sodiksen arvokkain perinne jatkui siten tänäkin vuonna neljällä vierasesittelyllä. Näiden antoisien aamukeskustelujen muoto on aina sama (milloin keskustelijana ei ole Andrei Kontshalovski). Saliin pyrkivistä alkaa muodostua jono puoli kymmenen tienoilla, keskustelijat saapuvat kymmeneltä aplodien säestämänä, istuvat alas, ja von Bagh aloittaa (usein tervehtimättä) kysymällä aina saman kysymyksen: mikä oli ensimmäinen elokuvamuistosi? Ensimmäiset kysymykset liittyvät lapsuuteen, ja pitkin keskustelua vieras saa niin paljon tilaa kuin haluaa käyttää. Viimeinen kysymys on niistä kuuluisin: minkä elokuvan ottaisit mukaasi autiolle saarelle? Tähän klassiseen kysymykseen saatiin tänä vuonna erityisen odottamattomia vastauksia. Keskustelu päättyy enemmän tai vähemmän tasan kahdeltatoista, ja seuraavana koululla esitetään jokin vieraan elokuvista tämän alustamana.

MICHAEL CHAPMAN

Erityisesti Martin Scorsesen kuvaajana ohjaajan pääteoksissa Taksikuski ja Kuin raivo härkä laakerinsa niittänyt 75-vuotias ammattilainen esiintyi torstaina pirteänä ja rentona viimeisen päälle täyteen pakkautuneessa salissa. Pitkän uran jälkeensä jättänyt, perusolemukseltaan mutkaton duunari on toiminut eläkeiässä myös opettajana, mutta ei itse luota filmikouluihin ammattitaidon kehittäjänä. Pitkään huippuluokan kameraoperaattorina toiminut Chapman on tallentanut mm. Kummisedän (Gordon Willisin alaisuudessa) ja Tappajahain. Operaattorin ammattia rakastanut Chapman otti kuvaajan meriitin ensimmäisen kerran Hal Ashbyn pienen budjetin elokuvassa Saattokeikka. Taksikuskia syvällisiä analyyseja muuten välttävä Chapman avasi kuulijoille hyvin kiintoisasti osoittamalla Paul Schraderin skenaarion perustuvan kansantarun variaatioon: pohjalta on löydettävissä modernisoitu ihmissusitarina. Tässä keskustelussa koettiin myös koko tämänvuotisen Sodiksen leuat loksauttavin hetki. Jos pitäisi keksiä viimeinen asia, minkä näissä pidoissa odottaa kankaalta näkevänsä, Michael Jacksonin musiikkivideo Bad olisi aika lähellä sitä. Scorsesen tilaustyönä ohjaama ja Chapmanin rahasta kuvaama tajunnanräjäyttäjä sai säestyksekseen kuvaajansa mielettömän hohotuksen, joka puolestaan sai salin repeämään: "Have you seen it? It's ludicrous!" Ei unohdeta Chapmanin kuvaustöistä myöskään Andrew Davisin hittiä Takaa-ajettu, joka on muiden meriittiensä ohella Tampereen kaupunginkirjaston historian lainatuin dvd. Chapman avasi myös tämänvuotisen kilpailun oudoimmasta aution saaren elokuvasta valitsemalla Abbott & Costello Meet Frankensteinin (sidekickeinaan Rio Bravo ja Viimeiseen hengenvetoon): "It's one of the all time great movies. It has the line: 'Dying is easy - comedy is difficult'. Which is true. Comedy is hellishly difficult". Niinpä, kuten von Baghkin totesi, on Chapman ollut kuvaamassa silmiinpistävän monia syvästi surullisia elokuvia.

ATOM EGOYAN

Ensi kuussa 51 vuotta täyttävä, armenialaiset sukujuuret omaava kanadalainen ohjaa ja kirjoittaa älyllisiä, kuulaita ja monitasoisia draamoja perhesuhteista, seksistä, väkivallasta, tragedioista ja totuuden suhteellisuudesta. Teatterista oppinsa hakeneen Egoyanin visuaalinen tyyli on usein säväyttävän omaperäistä, rikasta ja hillittyä, täynnä muodon uudelleen keksimistä. Silti hänen viimeinen maahantuontinsa Suomeen on jo kuuden vuoden takaa. Tarkkaan sanansa valitseva, tyynesti omasta työstään puhuva Egoyan näytti keskustelun aikana kolme itse valitsemaansa pätkää varhaisista töistään, jokainen niistä välittömästi innostava: Perhe joka hajosi, Gross Misconduct ja Kalenteri. Viimeksimainittua Egoyan ilmaisi pitävänsä itse ehkä parhaana työnään - Armeniassa kuvatun teoksen tekeminen maksoi 80 000 dollaria, ja se oli niin vakuuttava, että Venetsiassa toimittajat luulivat sitä dokumentiksi Egoyanin ja tämän vaimon (jotka näyttelivät pääosat) avioliiton hajoamisesta. Koska elokuvafestivaalit ovat eksistentiaalinen sarja valintoja, minulta jäi käyttämättä kaikki tilaisuudet Egoyanin elokuvien näkemiseen, mikä harmittaa syvästi. Keskustelussa vallitsi ajoittain hieman unelias tunnelma päävieraan räsikähtelemättömän persoonan vuoksi, mutta virtapiikiksi kohosi jutustelu Egoyanin oman, armenialaisen elokuvafestivaalin tiimoilta. Ohjaajan sanojen mukaan siellä ei ole lähellekään Sodankylää vastaavia projisointimahdollisuuksia, mutta spirittiä sitäkin enemmän. Von Baghin muotoilun mukaan Egoyan on ymmärtänyt seuraavan kaavan syvän totuudellisuuden: Elokuvafestivaalit = Kotivideoita ja Alkoholia. Aution saaren elokuvan valinta oli helppo: Jesus Christ Superstar.

SOULEYMANE CISSÉ

71-vuotiaan malilaisen elokuvat - ja melkein koko keskustelu - jäivät myös edellämainitun eksistentiaalisen maelströmin jalkoihin. Cissé on senegalilaisen Ousmane Sembenen ohella mantereensa merkittävin elokuvantekijä - tässä yhteydessä rajataan nyt pois Egypti, Tunisia ja Etelä-Afrikka. Silti hänen tuotantonsa käsittää vuodesta -73 lähtien vain seitsemän nimikettä. Niistä kuuluisin on vuoden -87 Yeelen, joka voitti Cannesissa tuomariston erikoispalkinnon. Tältä kommentaattorilta jäi keskustelu kuulematta viimeistä varttia lukuun ottamatta, sillä vaikka aamukeskustelut ovatkin Sodiksen ohittamattominta herkkua, kallistui vaaka tällä kertaa 102-vuotiaan portugalilaismestari Manoel de Oliveiran Strange Case of Angelican hyväksi. Ikäistään kymmenisen vuotta nuoremmalta vaikuttanut Cissé keskusteli kauniilla ranskalla mm. elokuvantekemisen loputtomista ongelmista kotimaassaan. Aution saaren elokuvaa hän ei osannut varsinaisesti valita, mutta päätyi tässä yhteydessä pari päivää aiemmin Sodankylässä nähtyyn Sepitkon ja Smirnovin The Beginning of an Unknown Eraan.

APITCHATPONG WEERASETHAKUL

Ei se niin vaikea nimi ole, kun sen on muutaman kerran eteensä kirjoittanut. Silti von Bagh ei lähtenyt edes yrittämään, mutta selvensi kuitenkin, että Apitchatpong on joistakin käsityksistä poiketen etunimi. Vasta nelikymppinen, ensin arkkitehtuuria, sitten myöhemmin visuaalisia taiteita Chicagossa opiskellut thaiohjaaja nousi maailmankuuluksi, kun Tim Burtonin johtama tuomaristo palkitsi Kultaisella palmulla yliaistillisia elementtejä sisältäneen Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Livesin. Samaan aikaan, kun Weerasethakul nouti palkintonsa, hänen kotimaansa oli kansannousun myllerryksissä, ja ohjaajan mielessä oli ennen muuta huoli hänen perheensä hyvinvoinnista. Keskustelu oli antoisa siinä missä muutkin, mutta festivaalin viimeisenä päivänä univelan ja ujohkon, vaikka selkeäsanaisen ohjaajan kohtaaminen teki tunnelmasta erityisen uneliaan. Välillä tuntui kuin olisi seurannut toimintaelokuvaa - hidastettuna. Ohjaajan vanhemmat olivat liberaaleja taiteilijoita kumpikin, mikä jo yksistään tuntui selittävän monta seikkaa. Voimakkaita vaikutteita amerikkalaisesta kokeellisesta elokuvasta saanut lahjakkuus on saavuttamastaan huomiosta huolimatta vasta uransa alkuvaiheissa. Hänen tyylinsä on hyvin naturalistista, paisuttelematonta ja kaunista, mutta usein siihen on sekoittunut erikoisia aineksia, kuten astraalisia olentoja ja omalaatuisia muotoratkaisuja: Blissfully Yoursissa alkutekstit pamahtavat kankaalle tunnussävelmän saattelemana noin 50 minuutin kohdalla, minkä jälkeen minulta menivät konseptit niin sekaisin, että jouduin lähtemään pois (univelalla oli myös osuutensa). Keskustelu oli tämänvuotisista lyhyin, ja sen päätteeksi Weerasethakul valitsi empimättä aution saaren elokuvakseen D. W. Griffithin lyhyen The Unchanging Sean vuodelta 1910.

Ken haluaa lisää perehtyä tämän vuoden aamukeskusteluihin, käyköön kehotuksestani Antti Alasen blogissa.

Maailman pohjoisin leffavisa/Sodankylä 2011
Torstai

1. Minä vuonna Elokuvateatteri Lapinsuu avasi ovensa tuolla nimellä?
- 1961
2. Kuka viime vuosikymmenellä aamukeskustelussa kuultu ohjaaja istuu tällä hetkellä vankilassa?
- Jafar Panahi
3. Xala vuodelta – 74 on senegalilaisen Ousmane Sembenen pääteoksia. Mitä sen nimi tarkoittaa?
- Väliaikaista impotenssia
4. Mikä urheilulaji on keskeisessä asemassa Alexei German jr:n elokuvassa Garpastum?
- Jalkapallo
5. Mitkä 3 sääntöä tulee jokaisen Mogwain omistajan pitää aina mielessään? (3 pt.)
- Älä altista auringonvalolle; älä syötä keskiyön jälkeen; älä kastele
6. Kuka supertähti esitti miespääosaa Hubert Cornfieldin tuntemattomaksi jääneessä Night Of The Following Dayssä?
- Marlon Brando
7. Mikä Carl Dreyerin klassikoista oli Kaj Munkin näytelmän filmatisointi?
- Sana
8. Ketkä ohjasivat 40-luvun amerikkalaisklassikot They Drive By Night ja They Live By Night? (2 pt.)
- Raoul Walsh, Nicholas Ray
9. Musaa: Elokuva ja kappaleen nimi? (2 pt., nr 2)
- Täällä Pohjantähden alla, Akselin ja Elinan häävalssi
10. Musaa: Esittäjä, miespääosan esittäjä? (2 pt.)
- Gene Pittney, Kirk Douglas (Town Without Pity)
---
11. Kuka seuraavista ei ole ollut Festivaalin vieraana? A) Jean-Luc Godard B) Jacques Demy C) Krzysztof Kieslowski D) Roger Corman
- A
12.
Kuinka monta osaa on Peter von Baghin Sodankylä, ikuisesti -elokuvassa?
- 4
13. Montako minuuttia ehtii kulua, ennen kuin kuullaan ensimmäiset repliikit elokuvassa 2001: Avaruusseikkailu?
 - 26 (+/-2 min.)
14. Mikä 80-luvun toimintaelokuva perustuu Akira Kurosawan käsikirjoitukseen, ja kuka Sodankylän vieras sen ohjasi? (2 pt.)
- Pakojuna, Andrei Konchalovski
15. Minkä maan historiaa tutkivat Miehet vailla toivoa, Punainen psalmi ja Agnus Dei?
- Unkarin
16. Millä välineellä Chaplin liikkuu tavaratalossa Nykyajassa?
- Rullaluistimilla
17. Mikä oli Marilyn Monroen syntymänimi?
- Norma Jean Mortenson
18. Minä vuonna Salli avasi Seita-baarin ovet?
- 1974, tammikuussa
19. Video: Elokuva ja ohjaaja? (2 pt.)
- Stereo, David Cronenberg
20. Video: Elokuva, ohjaaja ja pääosa?
(3 pt.)
– Hanussen, István Szabó, Brandauer

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti